Jarosław Garbowski

Jarosław Marcin Garbowski



Nauczyciel mianowany
biologii, przyrody i informatyki



Dlaczego lubię uczyć ?

Mimo zmian w edukacji staram się w nich odnaleźć i robić swoje. Wiem, nie jestem idealnym nauczycielem, ale za to szczęśliwym. Lubię nauczać pewnie dlatego, że sam także lubię się uczyć. Jestem szperaczem, obserwatorem rzeczywistości i poszukiwaczem nowości oraz inspiracji. Interesuje mnie to, co mają do powiedzenia inni ludzie. Nie uważam, że o swojej dziedzinie wiem już wszystko, ale zdaję sobie sprawę z tego, że świat cały czas się zmienia, więc sam również powinienem się zmieniać.

Lubię obserwować innych nauczycieli przy pracy - są dla mnie inspiracją. Nie uważam też, jak inni moi szacowni koledzy i szacowne koleżanki, uczestnictwa w szkoleniu za stratę czasu. Jeżeli z danego szkolenia lub wykładu "wyniosę choć jedną przydatną rzecz", to warto było w nim uczestniczyć.

Zdaję sobie sprawę, że w obecnych czasach moja edukacja nie zakończyła się wraz z ukończeniem studiów, ale trwa nadal i pewnie będzie jeszcze trwała bardzo długo, więc lubię uczestniczyć w różnego rodzaju wykładach, warsztatach, seminariach, szkoleniach, kursach.

Bardzo chcę, aby uczeń był zadowolony, chociaż w dzisiejszych czasach to szalenie trudne. Zasada jest prosta: zadowolony uczeń, to zadowolony nauczyciel. Sprawia mi więc radość, gdy widzę, że moja lekcja się podoba, że uczniowie chętnie w niej uczestniczą. To dla mnie największa nagroda i motywacja do dalszej pracy. Często wybierając temat lub metodę pracy na zajęciach, zastanawiam się, czy spotkają się ona z aprobatą klasy. Przy wyborze przykładu, na którym wprowadzam temat, kieruję się często zainteresowaniami uczniów. Jednak, żeby wiedzieć, czym się uczniowie interesują, muszę z nimi na ten temat rozmawiać i sam go zgłębiać.

Nie zniechęca mnie fakt, że to, co sprawdziło się w jednej grupie, w innej już nie działa. Traktuję to raczej jako wyzwanie. Wiadomo, lubię planować lekcje, jednak spędzania swoich wolnych chwil na przygotowaniach do lekcji nie uważam za czas stracony. Na lekcji lubię różnorodność. Monotonia wykonywanych zadań w stylu "temat, książka, ćwiczenia, zadanie domowe" to dla mnie, tak samo jak dla uczniów, nuda. Dlatego staram się, aby uczniowie na zajęciach się nie nudzili. Nie zawsze się to jednak udaje, ale nie zniechęca mnie to, do dalszych poszukiwań, szukania pomysłów i inspiracji; a im bardziej różnorodne są te formy, tym bardziej lekcje podobają się uczniom, a zarazem i mnie. Zadowolony uczeń to zadowolony nauczyciel. Poza tym przygotowanie materiałów sprawia, że podczas lekcji czuję się bardziej komfortowo, a czasem lubię eksperymentować i sprawdzić, czy ten mój misternie ułożony plan na lekcję, sprawdzi się w praktyce. Uczniowie doskonale wiedzą, kiedy nauczyciel jest przygotowany, a kiedy improwizuje lub powiela ciągle ten sam schemat. Doceniają jego wysiłek i zaangażowanie. Nawet jeżeli mu coś nie wyjdzie, nikt nie potraktuje tego jako porażki.

Nie boję się dzielić wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem z innymi i chcę, by inni także korzystali z mojego warsztatu pracy. Nie chomikuje swoich doświadczeń, ale staram się o nich opowiadać, mówić: co się sprawdziło, a co nie. Nie czuję oporu, żeby przekazywać swoje materiały, cieszy mnie fakt, jeżeli inni z tego korzystają. Cóż, czasami staję przed dylematem i nie umiem znaleźć rozwiązania jakiegoś problemu, ale nie boję się do tego przyznać i zapytać kogoś o radę, wymieniać się z innymi pomysłami.

Inspiracji do pracy szukam w tym, co mnie otacza, nawet w przedmiotach codziennego użytku. Czasami moje pomoce dydaktyczne, używane na zajęciach powstają "z niczego". To rozbudza kreatywność nie tylko we mnie, ale również w uczniach, których uczę.

Jestem optymistą, człowiekiem, który lubi ludzi. Uczniowie mnie nie męczą, nawet gdy mnie czasem denerwują lub irytują. Nie mógłbym ich przecież zarazić wiedzą, gdyby mnie męczyli. Posiadanie nawet rozległej wiedzy na dany temat, nic nie da, gdyby nauczanie nie było moją pasją. Nauczyciel musi być "pozytywnie zakręcony".

Wspomniałem na początku, że nie wiem, czy jestem dobrym nauczycielem. Wiem jedno - lubię uczyć. Radość uczniów, to mój sukces. Ich porażki, to dla mnie wyzwanie, by im pomóc.




Profil zawodowy i zainteresowania:

Jestem osobą:

kompetentną, potrafiącą pracować w warunkach stresujących, posiadam zdolności organizacyjne, myślę kreatywnie, jestem profesjonalistą, wyróżniam się zdolnościami komunikacyjnymi, uprzejmością i rzetelnością, potrafię pracować w grupie, jestem dynamiczny i odpowiedzialny, chętnie podnoszę swoje kwalifikacje

Interesuję się:

TI, muzyką, teatrem, literaturą, fotografią, gram na fortepianie

Doświadczenie zawodowe:

2016 - obecnie - Prywatna Szkoła Podstawowa "World School" w Piasecznie
nauczyciel mianowany przyrody i informatyki

2014 - 2015 - udział w programie "Optymalizacja sposobu wykorzystania narzędzi dydaktycznych IBE w praktyce lekcyjnej – wdrożenia" - funkcja: osoba wspierająca (od strony dydaktycznej) nauczycieli biologii gimnazjum – [w:] projekt "Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego", współfinansowanego ze środków UE w ramach PO KL, Priorytet III.1, Poddziałanie 3.1.1. - podmiot wdrażający i wykonawczy: Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, PBS Sp. z o.o. Millward Brown SA. - Warszawa 2014/2015

2011 - 2013 - Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Orzeszkowie - Hajnówka
Nauczyciel mianowany przyrody i informatyki oraz biologii, dyrektor szkoły

2003 - 2011 - Szkoła Podstawowa w Suchodołach - Fajsławice
Nauczyciel mianowany przyrody oraz informatyki

2004 - 2008 - Publiczne Gimnazjum w Fajsławicach - Fajsławice
Nauczyciel kontraktowy biologii

2002 - 2003 - Zespół Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Krasnymstawie - Krasnystaw
Nauczyciel kontraktowy przyrody oraz biologii

2001 - 2002 - Integracyjna Szkoła Podstawowa w Janowszczyźnie - Janowszczyzna - województwo podlaskie
Nauczyciel przyrody i języka angielskiego

Wykształcenie:

2010 - 2011 - Kurs kwalifikacyjny z zakresu organizacji i zarządzania oświatą
WODN Kursor
Lublin

2007 - 2009 - Studia Podyplomowe "Nauczanie przyrody na drugim etapie kształcenia"
Uniwersytet Marii Curie - Skłaodowskiej
Lublin

2004 - 2006 - Studia Podyplomowe Informatyki
Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji
Zamość

1995 - 2001 - Uniwersytet w Białymstoku
Białystok
magister biologii
Wydział Biologiczno - Chemiczny
Kierunek studiów: Biologia ogólna (przygotowanie pedagogiczne)

Kursy i szkolenia:

Publikacje:

Kontakt: scienceworldschool@gmail.com            Administrator i projekt strony: Jarosław Garbowski